Jag är stolt - över att inte vara feminist





jag läste nyss ett blogginlägg som gjorde mig lite småförbannad men även väldigt stolt över mig själv.
Nu snackar vi väldigt stolt över mig själv!

Bloggerskan kallar sig för LadyDahmer och har skrivit ett inlägg om Slitz-tidningen
ett litet utdrag från hennes blogg;
"Som sagt; inga nyheter att manstidningar är kvinnofientliga och kränkande men nu får det fan vara nog. Det är 2011 och vi lever i Sverige. Vad är det för män som läser den här skiten egentligen? Jag har svårt att tro att vanliga hederliga schyssta killar kan tycka att det här är ok, men nånstans så gör de ju det eftersom att skiten säljer. Och de säljer bra. Slitz är inte den enda tidningen i den här genren. Jag har fan mer förståelse för de som läser regelrätt porr."

  1. Man är onormal om man läser slitz?
  2. man är elak / dum i huvudet?

Någonting som gör mig riktigt jävla förbannad är sånt här jidder som ALLTID kommer från riktiga rå-feminister.
såna där som verkligen gör allt för att sitt hem ska vara så jämnställt.
att sin son får leka med barbies och sin dotter absolut ska leka med lastbilar.
dom döper ungarna efter utrotningshotade träd och säger att varenda jävel är unika när ni i själva verket hatar karlar som gillar slitz?
WTF BITCH!


jag är en brud som äääääälskar att läsa slitz, det är en utav mina favorit-tidningar.
jag älskar att glo på nakna tjejer (heeey, dom har valt att "vika ut sig" helt själva) det står sjukt bra artiklar i tidninge, jag skrattar som aldrig förr åt deras "sex-tips" och hela tidningen går att njutas av.

Oh wait, tydligen inte enligt LadyDahmer, för alla karlar som läser slitz är dumma i huvudet.
hon startade tillåmed en facebook grupp som heter Bojkotta Slitz

Ord kan inte beskriva hur löjliga jag tycker att såna där brudar är.
slitz är en tidning, get a grip. det är inte så att dom ´läser högt ur dom på ungarnas dagis?

jag älskar när jag får ett sånt där flin på läpparna, ett sånt där leende som inte går att torkas bort.
ett sånt där leende som ingen kan förstöra , ett leende som följs av ett "IN YOUR FACE-SKRATT"
jag ler och tänker för mig själv "fyfan vad glad jag är över att inte vara feminist"!


läs inlägget själva http://ladydahmer.se/2011/june/utkast-juni-6-2011.html

Kommentarer
Postat av: LADY DAHMER | en fantastisk blogg som alla borde läsa!

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det här inlägget. Det känns som att jag skulle behöva skriva världens längsta kommentar för att du skulle förstå vad det egentligen är diskussionen handlar om och varför den här objektifieringen och upprätthållandet av gamla könsroller påverkar dig och mig och våra barn.



För att svara på din fråga i min blogg; varför är det fel att ge barn komplimanger? Varför tror du att du tyckte om att höra att du var fin? För att du LÄRT dig det. Vi lär flickor från att de är små att det är viktigt och bra att vara fin och att de ska söka sådan bekräftelse hela livet. Det är inte en slump att kvinnor mår dåligt över hur de ser ut eller att de har dålig självkänsla. Det är inte en slump att små femåriga flickor oroar sig för om de är söta nog eller över om de är tjocka.



Genom att INTE berömma barn efter hur de ser ut så skapar man heller inte det behovet och de får då vara barn lite längre. De slipper oroa sig för sitt utseende.



När det gäller Slitz så handlar det om att det finns strukturer i vårt samhälle som dikterar för oss vad som är manligt och kvinnligt. Det är manligt att vara ett djur, en kåtbock, att inte kunna kontrollera sig, inte vara trogen osv. Och kvinnan som ett objekt till för att behaga. Det är inte fel att tycka om vackra människor eller tända på porr, men man måste fundera lite på vad det faktiskt innebär när man om och om igen upprätthåller de här rollerna.



Du säger att du är stolt över att inte vara feminist. Vet du vad feminismen har gjort för dig och vad den fortsätter att göra för dig och dina framtida barn? Rösträtt, rätt att jobba, rätt att slippa bli våldtagen i äktenskapet (den lagen kom på 70-talet!), rätt att bära byxor, rätt till barnomsorg, rätt till vår egen självbestämmanderätt (istället för att vara mannens egendom) - hundratals rättigheter och friheter som vi annars bara hade kunnat drömma om.



Varför tror du att kvinnor tjänar mindre och får sämre jobb även fast de har bättre utbildning än männen? Varför tror du män våldtar och begår våldsbrott? Varför tror du att det är kvinnan som har störst rätt till barnen vid en vårdnadstvist och varför pappor inte får komma till tals?



för mig är det en självklarhet att vara feminist eftersom att jag tror på jämställdhet.



som sagt - jag skulle kunna skriva och skriva och skriva men jag tror att du skulle behöva läsa på lite mer på egen hand. Jag föreslår att du börjar i min blogg. Jag har en kategori som heter just "feminism, genus och normer" http://ladydahmer.se/category/feminism.html



börja där. beta igenom den.



mvh

Natashja / Stolt Feminist

2011-06-08 @ 06:00:29
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | en fantastisk blogg som alla borde läsa!

... och en sista grej; fundera lite på vad det är som får vissa tjejer att vilja vika ut sig. Vad är det för mönster som går igen? Varför känner så många att de behöver den typen av bekräftelse för att må bra?

2011-06-08 @ 06:01:51
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Beyond Eternity

Roxxylixxious



Skulle du kunna tala om för mig vad feminism är/vad det betyder?

2011-06-08 @ 14:30:08
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0