Fett/mat/nyttigheter skrämmer mig!




jag såg en dokumentär igår om bantning
varför vi gör si och så när vi är hungriga, varför vi gör dom dåliga valen osv.
jag blev chockad över vad jag såg..

vilka val vi gör fast vi omedvetet...

Dokumentären heter -10 Saker du bör veta om bantning-


  • om man hoppar över frukosten så styr hjärnan dig automatiskt mot mat som innehåller mycket hög kalorihalt (för att hjärnan reagerar starkt på ett hormon som heter Ghrelin)
Om man är en person som verkligen vill gå ner i vikt så får du ABSOLUT INTE hoppa över måltider.
Äter man vid rätta tidpunkter så slipper man Ghrelin-hormonet och du slipper bli hungrig.
Tre måltider om dagen BÖR du äta.

Det roligaste av allt är att om man byter ut sin normalstora tallrik till en lite mindre så äter man 22% mindre mat (på den lilla tallriken), Du lurar din egen hjärna eftersom den är van vid att se en stor tallrik! smart or what?^^

en sak jag har svårt med dock är att räkna kalorier, hur fasiken gör ni människor?
om ni är en kaloriräknarperson så hör gärna av er och berätta för mig hur ni gör :)

en kopp kaffe (utan mjölk / grädde) innehåller 10kcal
medans en cappuccino innehåller 100kcal!!!

1rostad brödskiva 125kcal
Bulle 270kcal
kycklingsallad 250kcal
samma sallad fast med mozarella , krutonger och dressing - 450kcal
2st äpplen 120kcal
chokladkaka 300kcal
en pizza med ost & tomat 850kcal
panpizza (ala american take away) 1400kcal

det är dom små förändringarna som är viktigast.
men att bryta en vana är lättare sagt än gjort

btw, visste ni att vi glömmer bort hur mycket vi äter?


jag måste titta på dokumentären IGEN
och jag tycker verkligen att NI ska se den också:)

http://svtplay.se/v/2213689/dokumentarfilm/matvecka_10_saker_du_bor_veta_om_bantning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0