Könsneutralt.

- Vad fan i hellskotta är könsneutralt EGENTLIGEN?
jag satt precis inne på ladydahmers blogg och kikade på hennes senaste inlägg.

Vi som följer Natashjas blogg vet hennes inställning till barnklädsel.
men det är någonting i som min hjärna inte kopplar.

i kommentarsfältet läser jag detta ;

Läsare; Och om din dotter en dag när hon är 6-7 år vill klä sig i rosa prinsessklänningar och supertjejiga kläder... Kommer du låta henne välja det då eller ska du förbjuda det?
Ladydahmer: jag kommer ta hänsyn till hennes personliga smak men hon kommer inte få göra eller klär sig precis som hon vill.


Men vänta nu..
jag har hela tiden trott att hon stod för barnens frihet , barnen ska få vara barn, barn kan bestämma själv, barn kan själva osv.
men hennes egen dotter FÅR INTE ha stereotypkläder bara för att mamsen inte strider för det.
någonstans här blev jag förvirrad.
Om hon nu är en feministfitta (som hon själv kallar sig) borde hon då inte låta ungarna ströva och peka fritt i klädbutikerna , nej förlåt jag tar om det där.

Borde hon då inte låta barnen vara med i butikerna, berätta vad dom tycker är fint och kompromissa fram ett plagg som dom ska köpa.
Om ninja ber om en rosa (typisk tjejklänning) så får hon alltså inte den, enbart p.g.a mammans syn på könsroller?


jag vet själv hur jag kommer uppfostra mina barn när det gäller det här med kläder.
så länge ungen inte kan prata så har han ingen talan^^ jag kommer utnyttja det till max
Om jag får en son så kommer jag sikta in mig på färger som svart , blått och grönt.
är det en tös får det bli Lila, Rosa och Vitt
Men efter ett par år kanske min kära dotter vill ha en tröja med döskallar på från "pojkavdelningen", ja då ska hon minsann få den också.
Eller att min 3 årige son tycker att Rosa tights är någonting han vill kuta omkring i på dagis, ja då får han det.

Under hela min uppväxt jobbade min mamma på KappAhl och jag fick ofta följa med henne till jobbet för att titta in de nyinkommna på lagret. Mamma frågade mig alltid vilket utav allt jag tyckte var fint (Flick-kläder som pojk-kläder).  Det jag tyckte var fint, det fick jag
(nu ska ni inte tro att jag var bortskämd, utan detta var någonting jag tyckte om att göra, jag fick inte allt jag pekade på ska ni veta)



Nu tappade jag tråden totalt, jag fick ur mig lite utav det jag ville säga iallafall..


Kommentarer
Postat av: lynx

Haha, håller med dig.. så löjligt med att sträva efter "könsneutralt" eller att tjejer inte får vara tjejiga, eller ha killkläder eller vad det nu kan vara... så löjligt att ens diskutera om saken. Skulle jag vara mamma till en flicka hade hon fått ha på sig vad hon ville. Vill hon vara prinsessa få hon vara det, eller vill hon leka pirat eller superman så får hon väl det också, haha... Var är problemet? Barn är barn och ska väl få välja vad dom vill leka med, ha på sig och göra osv. Har själv en 5-årig bror som ÄLSKAR klä ut sig till tjej bara för att det är kul :D Haha.. och vill en flicka leka vid spisen eller med en barbiedocka ska hon väl få det också? Eller vill hon leka med action man och bilar så är väl inte det något problem heller? Barn skiter fullständigt i könsroller. Och bra är det. Bara vuxna som hittar på massa skit hur saker o ting ska vara, att tvinga en flicka ha flickkläder eller typiska pojkkläder är bara löjligt. Låt ungen vara unge! Jag var både tjejig och gillade även pojksaker som liten. Var ju ingenting man ens tänkte på? Så länge vuxna inte lägger sig i så blir inte barnen "skadade" utav det iaf. :) fri vilja är det enda som räknas...

2011-12-09 @ 19:30:50
Postat av: Vevve

Ja, Det är väl klart att hon inte vill att hennes dotter ska få (ALLT) vad hon vill.

Jag hade aldrig köpt en t-shirt där det stod "Super sexy" Tro det eller ej men dom existerar.

Min kompis hade själv en. Om din dotter hade från väldigt tidigt ålder velat ha utmanande kläder från Gina!? hade du då låtit henne få det.

Dessutom får Ninja ibland det hon vill ha.

Man behöver inte få allt.

2011-12-09 @ 21:05:22
Postat av: Erika

Vevve: För det första tror jag att emma menar barn som är för unga för att passa i gina tricots storlekar. och för det andra det är väl skillnad på kläder och utmanande kläder? vem som helst med vett i skallen vet väl att man inte klär en unge i sånt liksom! :) Görs det ens såna barnkläder?

Och det är väl dessutom skillnad på att få ALLT man vill ha och att välja hur kläderna ska se ut när det ändå är dags att köpa nya kläder? :P jag menar skillnad om ungen får varenda leksak den pekar på osv och att säga ''du behöver nya byxor för dom andra har blivir för små, villka vill du ha?'' Barn växer ju ur sina kläder så fort så det måste ju köpas nya heela tiden så varför inte låta barnet i fråga välja villken tröja han/hon vill ha om den ändå ska få en? Isåfall ska inte ungen få välja sitt eget godis heller då! xD same shit but different.

2011-12-09 @ 22:45:06
Postat av: Vevve

Lynx, Dahmer har både dockor och klänning till Ninja.

Hon har även bilar till Ninja.

Hon vill ge sina barn 100 alternativ i stället för två.

Man behöver inte ge allt barn pekar på.

2011-12-09 @ 22:56:56
Postat av: Vevve

Hej Erika,

Du får ursäkta att jag försvarar Lady dahmer men det är för att jag är ett fan av henne.

Ninja får välja en del saker men inte allt.

Och det tycker jag är bra.

Föräldrar har ju värderingar på det som dom tror är bäst.

Om min dotter vid 5 års åldern skulle peka på en slampigt klädd bratz docka på Br Så skulle jag uppmuntra henne till att välja en annan docka med doktor kläder på.

Och det är för att t-ex inte uppmuntra henne till att bli skönhetsfixerad

2011-12-09 @ 23:25:25
Postat av: Erika

Vevve: Man kan väl vara ett fan av någon fastän man inte håller med om vad dem tkr? Jag håller med av mkt av det emma säger men ibland gör jag inte det men då säger jag det också! :)

Ja självklart, så skulle jag själv göra också! men jag skulle ändå låta henne välja kläder hon själv tyckte om så länge dem inte var utmanande på något vis! Det beror ju helt på hur man låter dem välja om det ska tyda på skönhetsfixering eller inte det är skillnad på ''villken tycker du att du skulle vara snygg i'' eller ''villken tycker du bäst om''

2011-12-10 @ 12:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0