men du behöver inte..

i sverige är vi aldrig nöjda, eller hur?

ladydahmer skrev i sin blogg såhär;

"Sen tycker jag att vi ska kolla i spegeln istället. Hur jävla fria är vi svenskar egentligen? (apropå Dennis M)
Jag känner mig inte ett dugg fri i ett land där normerna talar om för mig att jag måste raka fittan och benen för att vara en riktig kvinna och om jag inte gör det så hånas jag och kallas äcklig. Där kvinnors värde mäts i hur knullbara de är och utseendehetsen får sjuåringar att vilja banta. Där silikonpattar är idealet, kvinnor ska visas upp och bedömas och där vi skär i våra kroppar och pumpar läpparna fulla av kemikalier för att känna att vi duger.
Är vi verkligen fria?"


det finns ingen i hela jäkla landet som har pistolhotat dig och sagt "du måste f*n raka dig under armarna annars pepprar vi sönder dig"...
du gör precis som du vill, du skapar din egna trivsamma vardag.
du kan inte skylla på lilla landet lagomt att du inte "får" raka dig under armarna.
jag blir så matt på sånt här babbel.

att göra som man vill är väl ändå frihet , är det inte?
eller har jag missuppfattat hela grejen.
nej istället ska vi klaga på saker , ladydahmer rakar sig inte under armarna, och?
hon får väl ha kvar håret om hon känner för det.
och vi som rakar oss tar bort det för våran skull, för att vi kanske tycker att vi luktar oerhört mycket svett ifall vi har det kvar, eller känner oss mer bekväma med att raka bort det. inte för att någon karl har bett mig?
det finns så mycket karlar där ute som älskar håriga "fiffi´s"
sen om vissa är mer korkade än andra och tror på dessa ideal som MÅNGA har vuxit ifrån för länge länge sedan, jaha. då kanske ni ska gnälla på dessa föräldrar som inte berättar för deras barn att det är farligt att banta i tidig ålder + att såna där tuttar föds man inte med..
nä skärpning..




Kommentarer
Postat av: Åsa

Good words bönan! :). Håller fullkomligt med dig!

2011-09-10 @ 07:39:16
URL: http://netterbrant.blogg.se/
Postat av: Erika

Eller hur det är ju inte som i vissa andra länder där man tex blir stenad på torget om man råkar visa lilltån eller liknande!

2011-09-10 @ 11:15:30
Postat av: Bellise

Problemet är att många gärna säger att dom tycker det är äckligt och okvinnligt att kvinnor inte rakar sig och det är inte särskilt kul att hela tiden behöva höra det,därför har jag känt mig tvingad till att raka mig Nu som vuxen vågar jag äntligen ta steget.

2011-09-12 @ 13:47:25
Postat av: w a z u p / ♥

Jag vet knappt vilka Ladydahmer och Dennis M är eller vad diskussionen grundar sig i. Men håller helt med om det du skriver här.



"Hur jävla fria är vi svenskar egentligen?", det påståendet får henne att framstå som väldigt okunnig i mina ögon. Då borde hon nog bredda sitt perspektiv lite.



Den där debatten verkar mer handla om dålig självkänsla, än bristande frihet.

2011-09-12 @ 22:02:24
URL: http://wazup.blogg.se/
Postat av: Ida

Intressant att jag tidigare idag skrev just denna texten:



"Men det finns ju naturligtvis den där guppen av kvinnor som rakar sig för sin egen skull. Som sminkar sig för att känna sig fräscha, helt för sin egen skull. Som gillar att klä upp sig, för sig själv. Eller också för sina mäns skull och som gärna påpekar att det inte är något fel i det. ”Jag tycker om när min man uppskattar min kvinnlighet”. ”Jag struntar i hur andra kvinnor gör, men JAG trivs inte med hår under armarna”. Och när man undrar varför de inte gör det så får man aldrig något svar, annat än att det känns ofräscht. Äckligt. Och varför känns det äckligt?



För att vi hela tiden har blivit påverkade till att tycka att håriga kvinnor är äckliga. Eller vill majoriteten av alla kvinnor tvångsraka sina män också? Tycker majoriteten av alla kvinnor att håriga män är ofräscha? Jag vet inte, men det svar som kommer till mig först och främst är ett starkt nej. Håriga kvinnor är äckliga. Män med mycket hår, speciellt på pungen eller ibland under armarna, kan också vara äckliga enligt vissa kvinnor. Kan vara. Enligt vissa kvinnor. Håriga kvinnor är däremot alltid äckliga. No matter what.



Det är så verkligheten ser ut. För trots att utseendehetsen även har spridit sig över till den manliga sidan så är det fortfarande tjejers utseende som är i fokus. Som är viktigast. Det är tjejer som objektifieras mest. Och det är tjejer som sticker fingrarna i halsen i störst utsträckning. Det är en sanning som är svår att undvika. Så vida man inte tar på sig skygglapparna och skenar i panik åt andra hållet.



Jag vet att det finns många människor som inte ser det här som någon problematik. Det är främst snubbar som sitter på Flashback och spyr ut sitt hat över feminister. Som tycker att ”man har ju alltid ett val”. Som då indirekt menar att, ”vi behöver ju inte bli påverkade”. Precis som att påverkan är ett val. Och precis som att allting verkligen är så simpelt och svartvitt i livet. Med det här valet kan människan verkligen gå sin egen väg. Trots att människans hjärna långt ifrån fungerar så enkelt som Flashbacksnubbarna hävdar. Och många med dem... Jag tycker rent ut sagt att man är en idiot om man tror att det bara är att "välja bort" rakning när man är en 12-årig osäker tjej."

2011-10-17 @ 21:22:06
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0